Konsultacje pedagogiczne dla dzieci (od 3 – do 11 r. ż.) i młodzieży (12 – 19 lat)
Terapia jest przydatna, gdy dzieci i młodzież:
- przeżywają problemy
- przeżywają trudności szkolne
- mają problemy w relacjach z rówieśnikami
- są agresywne lub skrajnie nieśmiałe np.: boją się chodzić do szkoły, uciekają z domu, biją się z kolegami, cierpią na zaburzenia jedzenia
- są nadpobudliwe psychoruchowo lub mają ADHD
- wykazują niskie poczucie własnej wartości ciągłe się czegoś lękają np.: szkoły, nauczycieli, zabaw z rówieśnikami
- wykazują zaburzenia rozwoju emocjonalnego i społecznego
- mają obniżony nastrój, są często smutne, drażliwe
- od pewnego czasu wyraźnie zmieniły swoje zachowanie
Terapia indywidualna dzieci i młodzieży ma formę regularnych spotkań dziecka oraz dziecka i rodziców. Częstotliwość sesji i czas trwania terapii ustalam indywidualnie, w zależności od potrzeb danego dziecka.
W terapii dzieci młodszych wykorzystuje zabawę – ich naturalny język. Sesje mają formę wspólnej aktywności w obszarze zabawy z wykorzystaniem atrakcyjnych zabawek i materiałów. Dzięki nim dziecko może wyrażać swój wewnętrzny świat, eksperymentować i poszukiwać nowych rozwiązań. W terapię dzieci włączeni są rodzice.
Z dziećmi starszymi sesje mają formę rozmowy. Wykorzystuje również prace plastyczne, gry czy odgrywanie scenek w celu doskonalenia wybranych umiejętności społecznych.
Okres nastoletni to szczególny czas dążenia do uzyskania niezależności oraz poszukiwania własnej tożsamości. Dlatego w pracy z młodzieżą szczególne znaczenie ma zaufanie, dyskrecja i wzajemny szacunek. W procesie terapii wspieram nastolatków w budowaniu własnej indywidualności, zdrowych relacji z innymi oraz wiary w siebie.
W pracy wykorzystuje terapię poznawczo – behawioralną i terapię skoncentrowaną na rozwiązaniach.
Konsultacje pedagogiczne dla rodziców
Konsultacje skierowane są dla rodziców pragnących zasięgnąć porady specjalisty w związku z niepokojącymi zachowaniami dziecka. Spotkanie konsultacyjne ma na celu wykluczenie lub potwierdzenie konieczności dalszej diagnozy lub terapii.
Warto porozmawiać ze mną, gdy:
- rozwój dziecka budzi niepokój rodzica lub nauczyciela
- dziecko nabywa nowe umiejętności wolniej, niż jego rówieśnicy
- dziecko staje się nadpobudliwe lub ma trudności z koncentracją uwagi
- dziecko ma trudności z nauką lub wykazuje niechęć do nauki
- dziecko staje się lękliwe, wycofane, nieśmiałe
- dziecko ma trudności w nawiązywaniu kontaktu z rówieśnikami
- dziecko przejawia trudności adaptacyjne lub problemy natury emocjonalnej
- nastolatek od pewnego czasu wyraźnie zmienił swoje zachowanie
- dziecko ma trudność z panowaniem nad swoją złością lub agresją
- rodzic obserwuje problemy wieku dojrzewania, np. bunt, problemy z akceptacją własnego wyglądu lub płci, zaburzenia odżywiania, uzależnienia
- dziecko ma trudność z zaakceptowaniem nowej sytuacji rodzinnej, np. pojawienie się rodzeństwa, przeprowadzka, zmiana szkoły
Warsztaty Psychoedukacyjne w szkołach
Przeznaczone dla dzieci, młodzieży i nauczycieli służą:
- wspieraniu rozwoju, nauce i doskonaleniu umiejętności społecznych:
- komunikacyjnych (aktywne słuchanie, wyrażanie swojego zdania, proszenia, itp.)
- nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami
- modyfikowania zachowań na bardziej aprobowane społecznie
- współpracy w grupie
- metody radzenia sobie z emocjami
- przestrzeganie zasad
- uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów